;)

Alla inlägg den 6 januari 2008

Av Thess - 6 januari 2008 17:17

Anorexia nervosa drabbar främst flickor och unga kvinnor. Sjukdomen är känd inom medicinen sedan 1600-talet.

Den som är drabbad känner sig ofta tjock, fastän hon väger för lite.

Tanken på att gå upp i vikt gör henne livrädd. Att äta vanlig mat ger ångest. Trots detta tänker anorektikern hela tiden på mat.

Hela livet kretsar kring mat, ångest och rädslan för att gå upp i vikt.

Anorexisjukdomen går i de flesta fall över men förloppet kan ibland bli långdraget. Utan behandling leder sjukdomen i en del fall till döden pga svält eller självmord.


Bulimia nervosa, hetsätning, är närbesläktat med anorexia.

Hetsätning har blivit ett vanligt problem hos många kvinnor.

Den som lider av hetsätning vräker tvångsmässigt i sig stora mängder mat för att sedan ofta kräkas upp den.

Andra sätt att kompensera för hetsätningen är att fasta, motionera, laxera eller hålla en extrem bantningsdiet.

Även hetsätaren är livrädd för att gå upp i vikt och känner sig tjock, oavsett om hon är det eller inte.

Då de flesta hetsätare är normalviktiga syns det inte på utsidan att någon lider av bulimi.

Tillståndet medför ofta ett stort lidande och kan leda till svåra komplikationer i form av depression, självmord och social isolering.


Svältkomplikationer

Svår svält ger upphov till komplikationer i många organ i kroppen.

Svälten gör att kroppens fettlager och så småningom även av andra vävnader, främst musklerna, bryts ner.

En tilltagande muskesvaghet är därför den vanligaste svältkomplikationen.

I svåra fall kan den vara så uttalad att anorektikern inte kan resa sig upp utan hjälp. I dessa fall behövs omedelbar sjukhusvård!



Nedbrytningen av kroppen medför att nybildningen av celler i kroppen försvåras och sårläkningen försämras.

Vid svår svält påverkas även bildningen av blodkroppar och blodbrist, anemi, är därför vanligt vid anorexia nervosa.


En komplikation till anorexi som man först under senare år har uppmärksammat är osteoporos, urkalkning av skelettet.

Detta leder till ett tidigt åldrande av skelettet och ökar risken för benbrott och sammansjunkningar av ryggkotorna, något som man annars bara ser hos äldre.


Hjärtat, som ju är en muskel, försvagas också vid långvarig svält.

Hjärtverksamheten förlångsammas och rubbningar av hjärtrytmen kan uppträda.

Det är vanligt att pulsen ligger kring 40-50 slag i minuten. Ibland kan man dock se en så låg puls som 30-40 slag i minuten.

Vid svår svält finns det en kraftigt ökad risk för hjärtsvikt, vilket kan leda till plötsliga dödsfall hos anorektiker.


Att menstruationen upphör är ett av de tidigaste sjukdomstecknen vid anorexia nervosa.

Vid hetsätning hos normalviktiga är det mindre vanligt med totalt menstruationsbortfall, däremot är menstruationsstörningar av varierande slag vanligt förekommande.

Även om menstruationerna varit borta eller oregelbundna under flera år, blir de som regel normala när själva ätstörningen är över.

Den kvinna, som har haft bulimia eller anorexia nervosa och blivit frisk, har lika stora möjligheter som andra kvinnor att få barn.


- -- - --- - -- - -- - --- - -- - -- - --- - --


OCH NI KLAGAR PÅ MINSTA LILLA MM SOM "PLOPPAR" ÖVER BYXKANTEN - AMEN SNÄLLA!!

Jag blir så förbannad. Så förbannad på samhället. ALLA ska vara lika smala och så jä*la "perfekta". Vadå perfekt? Vem fan är perfekt?

Om du väger 50kg så är du så jävla mycket snyggare än den som väger 70kg? BULLSHIT!


Ätströningar i mitt ass!

Aldrig mer, jag vill inte höra talas om skiten bara. Ja, just det - SKITEN! 

Våga se era egna kroppar som de är, våga vara nöjda!


Nä minsjäl! Jag ser hällre några mm över den förbannade byxkanten, än alla dessa sjuka nyckelben/revben överallt!

Och jag hoppas verkligen att fler håller med!



Av Thess - 6 januari 2008 15:27

Nu får jag skärpa mig!


Vaknade ca halv 12, gick upp och satte mig här. Kollade min skoltidning och insåg att skolan börjar om 2 dagar - T V Å   D A G A R!! Gick genast till sängen och somna igen.

Nu vakna jag precis, eller mamma väckte mig. Hon trodde väl att jag hade dött eller nått.

Måste ta mig i kragen nu. Kan ju inte sova bort mitt liv. Och det har jag insett nu?!

Det var ju på tiden, Thess... hmpf.


Aja. De timmarna som återstår denna dag ska jag spendera inne i min walk-in-closet och de andra garderoberna.

Jag hittar hela tiden på undanflykter tilla tt INTE behöva kasta, men idag hoppas jag att jag har tomt på såna, så jag kan få plats med det andra som bara ligger här huller om buller i påsar/lådor.

Vem sa att jag tycker om att shoppa? ;)


Nä minsjäl, dags att göra något av resten av dagen!

Have a nice day.

Av Thess - 6 januari 2008 02:38

... Lunar, facebook och allt vad ni nu heter - sorry, men jag har lämnat er nu!

Inget svårt val och jag är faktiskt inte ett dugg ledsen! Mohaha. ;)


När man får mail från lunarstorm att de saknar en - har det gått för långt.

Och av vilken anledning lämnade jag facebook? Antagligen blev jag inte tillräckligt tillfredställd.

Med detta über-sorgliga besked säger jag nu godnatt!


p.s hoppas ni hittar någon annan, mycket bättre, facebook/lunar. d.s


Ovido - Quiz & Flashcards