;)

Alla inlägg under januari 2008

Av Thess - 31 januari 2008 23:48

AHH! HERREGUD. DET SNÖAR, BLÅSER, REGNAR, BLÅSER ÄNNU MER OCH SNÖAR DESTO JÄVLIGARE!

hur trevligt är det på en skala?


Snart är denna veckan avklarad. Det är inte alls långt tid kvar till nästa lov nu. Låter väl trevligt, huh?!:)


Hade minst lika mycket att göra i skolan idag som igår och konstigt nog är detta en utav de kortaste dagarna, men den är också absolut drygast! Det känns som om man har varit där i 12h. Minst.

Aja. Det var bara till att gå dit och se glad ut.

När jag kom hem så slockna jag på soffan direkt. Hade faktiskt lagt upp böckerna och tänkt plugga, men något gick fel. Somnade istället.

Nu sitter man här seg, näst intill ännu tröttare. Borde plugga men har ingen ork. Slött, i know!

Har prov i brott och straff imon. Egentligen är det jävligt kul, men... aej, har bara tappat all kraft.

Kunde det mesta för en vecka sedan, men nu sitter man här med skägget i brevlådan och känner sig som om man aldrig hört talas om någonting i bokfan! WHY?! blir galen.

Jajaa... 


Hur som helst är det fredag imon och några dagars ledighet ska utnyttjas. Mums, mums, mums!

Har fortfarande inget planerat. Har ingen lust till något speciellt faktiskt.

Fy vad skönt ändå!:)


Nä ni, om man skulle läsa några rader i brott och straff och försöka blunda några timmar...

Godnatt.:)

Av Thess - 30 januari 2008 16:16


fan vad jag är bra! hehu.



matte är min grej.

eller så har jag bara haft en bra dag? EH-HE.

Av Thess - 30 januari 2008 05:53

Idag är det onsdag! Nu har halva veckan gått! De ni...

Imorgon slipper jag dessutom gå upp 05.30 Meep, sovmorgnar tycker jag om! och på fredag slutar jag 11. Helt okej det med ju. mihihi. Hoppas dagen går fort idag bara.

jag. är. trött! jag. är. positiv!


heja mig, heja!

Av Thess - 30 januari 2008 00:47



vi har också varit 14.



Av Thess - 30 januari 2008 00:30



med tanke på vårt deppiga samtal idag...



                               





För visst fan vill väl ingen sova utan kudde? va, va, va?

NÄ. JUST DET!




Av Thess - 29 januari 2008 17:22

... det var då min första panikångestattack hälsa på.


Många vet inte vad det är, vissa vet att det är något psykiskt, blablabla.

Det första jag tänkte när jag fick höra det var "okej, är jag helt plötsligt ett psykopat nu?!" och så tror jag faktiskt många andra också tänker. Men det är fel! Du är inte störd i huvudet för att du lider av panikångest.


Jag googla lite på panikångest och fick upp en hel del. Kan väl vara rätt bra att veta på ett ungefär vad det handlar om med tanke på hur vanligt det faktiskt är?

-


Panikångest

känsla av svår ångest, panik och ofta rädsla för sitt liv som uppkommer hastigt och utan någon synbar yttre anledning. Uppstår ofta i pressade situationer men kan för vissa komma till synes oväntat. Vanliga symptom är hjärtklappning, yrsel, ansträngd andhämtning, bröstsmärtor, kvävningskänslor, domningar, känsla av att hjärtat stannar eller tro att man håller på att dö.

En typisk historia är att en person drabbas av en panikattack en första gång utan yttre anledning, kanske för att han eller hon märkte något märkligt men harmlöst fysiskt symptom och blev rädd, varefter kroppens normala, men obehagliga, adrenalinsvar misstolkas.

Efter den obehagliga upplevelsen börjar personen känna rädsla för att det ska hända igen och börjar därför noggrant känna efter i kroppen efter eventuella kroppsliga symptom, tex hjärtslag eller puls, som kan förvarna för en ny attack. Detta ökar drastiskt risken för att det ska hända igen.

Känslan av att dö, eller att hålla på att dö, är ofta så stark att man vid den första attacken ofta söker akut läkarvård, vilket man bör, då det kan vara något fysiskt fel, men som regel efter kontroll av tex ekg konstateras ofta panikångest.

De flesta inom vården är kunniga inom området och noga med att förklara för patienten att det var korrekt att uppsöka läkare och det är viktigt att man inte känner sig dum, att känslan ofta är såpass kraftig att man fruktar för sitt liv.

Det är dock inte ovanligt att man inte känner sig helt övertygad om att det verkligen inte är något fysiskt fel, att man tror att läkaren har missat något.

Det kan ta väldigt lång tid att verkligen förstå att det är panikångest och att det är den egna kroppen som spelar en ett spel.

Vissa patienter blir botade bara av att få veta att det är den här onda cirkeln som ligger bakom deras symptom. Medan andra behöver professionel hjälp under flera år för att komma ur det.

Det är dock viktigt att förstå att det är en diagnos och att man inte skall känna sig dum, fånig, löjlig eller skämmas för utan att man skall bli tagen på allvar, att det är mycket jobbigt att råka ut för och att man inte skall dra sig för att söka hjälp.


Den drabbade personen kan börja dra sig undan från sociala aktiviteter av rädsla för vad andra ska tro och tycka, något som kan leda till komplikationer i form av social fobi, cellskräck och torgskräck.


Panikångest kan numera ofta framgångsrikt behandlas med kognitiv beteendeterapi.


Panikångest kan uppstå när en person känner rädsla för att bli ensam eller misslyckas på annat sätt i livet under stark och/eller långvarig stress.

-


Jessbox. så är det med det!

Nu blir det käääääk. Bajbaj.

Av Thess - 29 januari 2008 14:27

Nu har bebisarna här hemma piggnat till ordentligt i benen. Helt plötsligt ploppar dem fram från ingenstans och sätter hjärtat i halsgropen på en. Busigt värre!


idag har jag varit duktig. Tog mig i kragen och satte igång med de där viktiga samtalen som jag verkligen h a t a r! usch och fy, men nu är det gjort! Bravo, bravo.

Ska snart plugga lite inköp och varuhantering tänkte jag. Betydligt roligare än natur, jag lovar er!


GRR, VET NI VAD?!?!

JAG SLIPPER DAAAAANSKAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAN!!!!!!!!!!!!!!!
!!!!!!!!!!!!
 

Fattar ni vad det innebär för mig? ingen bruten tunga, inga andningsproblem och slipper låta som en pitbull... GRR IGEN!!

Av Thess - 28 januari 2008 23:52




Ordet kommer från lillasysters mun för ett antal år sedan och betyder godnattvisa om ingen förstod det. ;)


Om jag inte minns helt fel så var detta hennes favorit-nattattvisa, hehu.

Erkänn, den är söt? =)


v v v

Christopher Robin and I walked along

Under branches lit up by the moon

Posing our questions to Owl and Eeyore

As our days disappeared all too soon

But I've wandered much further today than I should

And I can't seem to find my way back to the Wood


So help me if you can I've got to get back

To the House at Pooh Corner by one

You'd be surprised There's so much to be done

Count all the bees in the hive

Chase all the clouds from the sky

Back to the days of Christopher Robin and Pooh


Winnie the Pooh doesn't know what to do

Got a honey jar stuck on his nose

He came to me asking help and advice

From here no one knows where he goes

So I sent him to ask of the Owl if he's there

How to loosen a jar from the nose of a bear


Help me if you can I've got to get back

To the House at Pooh Corner by one

You'd be surprised There's so much to be done

Count all the bees in the hive

Chase all the clouds from the sky

Back to the days of Christopher Robin and Pooh


It's hard to explain how a few precious things

Seem to follow throughout all our lives

After all's said and done I was watching my son

Sleeping there with my bear by his side

So I tucked him in, I kissed him and as I was going

I swear that the old bear whispered "Boy welcome home"


Believe me if you can I've finally come back

To the House at Pooh Corner by one

What do you know There's so much to be done

Count all the bees in the hive

Chase all the clouds from the sky

Back to the days of Christopher Robin

Back to the ways of Christopher Robin

Back to the days of Pooh


Nattinatt!

Ovido - Quiz & Flashcards